TDI Upgrade ahtimet


Virittäessäsi mitä tahansa moottoria, otat tietoisen riskin. Jos pelkäät, että jotakin rikkoutuu tai epäilet onnistumista projektissa, älä jatka.

Virityksessä lähtökohtana on muuttaa alkuperäistä ja poistaa kompromisseja eli hakea jotain sellaista, mitä auton valmistaja ei ole suunnitellut.

Teet virityksen omalla vastuulla. Emme ota kantaa laillisuuskysymyksiin. Lähtökohtaisesti ahtimet ovat kisakäyttöön tarkoitettuja. Ilmoitettujen teholukujen saavuttaminen edellyttää mm. riittävän kokoisia ruiskutussuuttimia sekä moottorinohjauksen muutoksia (lastutus, uudelleenohjelmointi).

Korkeampia teholukemia tavoiteltaessa myös välijäähdytin, imu- ja pakoputkisto- sekä moottorin sisäiset muutokset ovat tarpeellisia/välttämättömiä.
Lisätietoa antaa esim:
Findiesel Oy
TDi Tuning Finland Oy

Suunnittelumme lähtökohtia ovat mm.
1. Sivistynyt toiminta
2. Turvallisuusnäkökohdat
3. Luotettava asennus – ei harrastusasennuksia.

Virityksessä ei kannata lähteä hakemaan vain ja ainoastaan maksimiarvoja, vaan hyvää ajettavuutta. Suurille / maksimitehoille suosittelemme ihan toisenlaista kalustoa, joissa mm. etupyörät eivät juuri käänny. Dynossa ajetuista autoista kannattaakin katsoa enemmän käyrien muotoja kuin maksimiarvoja.

Jotta viritetty kokoonpano toimisi luotettavasti vuosia, tulee öljyn laatuun kiinnittää erityistä huomiota. Emme suosittele missään vaiheessa 30 tkm öljynvaihtoväliä tuplatehoiselle autolle. Viritetylle autolle suosittelemme normaalia pidempää jälkikäyttöä ennen sen sammuttamista, jotta auton kuuma öljy jäähtyisi ja välttäisimme laakeririkot.

Ilmansuodattimeksi suosittelemme lähes poikkeuksetta auton alkuperäistuotetta, sillä huonoimmilla vapaavirtaussuodattimilla on vaarana saada kompressorisiipi kulumaan. Voimansiirron ongelmien välttämiseksi, viritetyn auton omistajan olisi erittäin hyvä tietää oman auton tekniikka ja näin myös ymmärtää sitä. Foorumeilta löydät lisää infoa aiheesta: FFP, Seat Club Finland, Audiclub, Holysmoke, Ultimatevw, Variantclub ja englanniksi TDI Club 

auton viritys FIN-Turbo


HUKKAPORTILLISET VIRITYSAHTIMET

WR-17:

1.9 TDI Seat Cordoba, VW Polo, Golf ja Passat 1Z/AHU/AGR moottorit:
hinnat alkaen 690 € 

WL-17: 

GT17/20 hybridiahtimet soveltuvat tehoalueelle 130 – 160 hv.
Sopii vakioahtimen liitäntöihin.

Isopesäinen GT18/20 tehoalueelle 160 – 200 hv.
Vakiota suuremmalla kompressorikotelolla, vaatii imulinjan sekä painelähdön muutoksen.

HUOM! Viritetyille VNT-ahtimille takuu myönnetään vain, jos ahdin säädetään mekaanisesti asennuksen yhteydessä meillä tai luotetulla yhteistyökumppanilla. Ilman sitä ahtimen toiminta ei ole suunniteltua ja voi vaurioitua. Mekaanisen säädön lisäksi suosittelemme moottorinohjauksen päivittämistä ahtimelle optimaaliseksi.

Viritysahtimet VNT-tekniikalla varustettuihin 1,9 ja 2,0 TDI moottoreihin



GT1749VB tehoalueelle 170 – 200 hv

Hyvä ahdin maltilliseen max. 200 hv tehoon – käyttöautoon. Ahtopaineputken adapterilla (80,-) sovitettuna käy melkein kaikkiin versioihin, kotelomuutoksella kaikkiin. Meiltä löytyy sopiva malli myös pitkittäismoottoreihin!

Tuotekoodi  Sopivuus

  • AR-10: ”nk. 4-korin alustat” Golf IV, Leon / Toledo, A3, Octavia. 

       Moottorikoodeilla ALH, AHF, ASV, ATD, ASZ, ARL, jne.

  • AL-10: pitkittäismoottoriset 66-85kW 1.9 TDI Passat, A4, A6. M-koodit AFN, AVG, AHH, AVB, AJM, ATJ.
  • AR-20: 2-litraiset 16V poikittaismoottorit (DYNO KUVA). Golf V, LeonII, Octavia II, A3, Altea, m-koodi BKD, AZV.
  • AL-20: 2-litraiset pitkittäismoottorit A4, A6, Superb m-koodilla BLB, BPW sekä 96 kW 1.9 TDI m-koodilla AVF, AWX.
  • AL-20:  eroaa LT-110-mallista kompressorikotelon osalta (pikaliitos vs. letkuliitos).

GT1852V tehoalueelle 200 – 220 hv


Sopii vakioahtimen liitäntöihin. Tätä ahdinta varten tarvitsemme tarkat suunnitelmat virityksestä tai jos et tiedä niitä vielä, niin kysy. Saatavissa seuraaviin moottoreihin:

Tuotekoodi  Sopivuus

ER-11 1,9 TDI: poikittaismoottorit AUY, AJM, ASV, ATD, ALH, AHF, ARL.
EL-11 1,9 TDI: pitkittäismoottorit AHH, AFN, ATJ, AJM, AVB, BKE.
EL-21 2,0 TDI 16V: BKD, AZV
ER-21-DPF 2,0 TDI: DPF varustetut moottorit. BMM, BMP ,BMN, BMR, BUY, BUZ

GT1856V tehoalueelle 225 – 240 hv


Vaatii imulinjan sekä painelähdön muutoksen. Käy vakio turbiinikotelon liitäntöihin.  Tätä ahdinta varten tarvitsemme tarkat suunnitelmat virityksestä tai jos et tiedä niitä vielä, niin kysy.

Saatavissa seuraaviin moottoreihin:

Tuotekoodi  Sopivuus

KR-25: 1,9 TDI: AUY, AJM, ASV, ATD, ALH, ATD, AHF, ARL.
KL-25: 1,9 TDI pitkittäismoottorit AHH, AFN, ATJ, AJM, AVB, BKE.
KD-25: 2,0TDI : DPF- varustetut moottorit Dyno Kuva: BMM, BMP ,BMN, BMR, BUY, BUZ
KR-25.5 2,0 TDI: BKD, AZV Kuvassa. Dynokuva.
KL-25.5: 2.0 TDI ja 96kW 1.9 TDI pitkittäismoottorit AVF, AWX

GT1856V+ tehoalueelle 240 – 260 hv


Vaatii imulinjan sekä painelähdön muutoksen. Käy vakio turbiinikotelon liitäntöihin.  (Suurempi kompressori kuin malleissa FR25/FL25/FR25.5 sekä parannettu turbiinin virtauskyky) Tätä ahdinta varten tarvitsemme tarkat suunnitelmat virityksestä tai jos et tiedä niitä vielä, niin kysy.

Saatavissa seuraaviin moottoreihin:

Tuotekoodi  Sopivuus

PR -30 Bilett FT-GTA2260VK Mod. (DYNO KUVA) 
=> vaatii pakosarjan ja DP-Muutoksen
CR -moottorikoodit : BMN BMR BUY BUZ
PR -30 Bilett FT-GTA2260VK Mod. (DYNO KUVA) 
=> vaatii pakosarjan ja DP-Muutoksen
CR -moottorikoodit : BMN BMR BUY BUZ

PM -25 bilett 2,0tdi DPF BMN BMR BUY BUZ: Bolt on asennus

2,5 V6 TDI Passat, Audi A4, A6, Skoda Superb


Moottorikoodeilla AFB, AKN, AYM, AKE, BDH, BAU, BFC, BCZ, BDG
Tätä ahdinta varten tarvitsemme tarkat suunnitelmat virityksestä tai jos et tiedä niitä vielä, niin kysy.

Tuotekoodi  Sopivuus

SL-20:  Teholuokka 210 – 230 hv, sopii suoraan vakion tilalle.
SL-25:  Teholuokka 240 – 270 hv (DYNO KUVA), sopii suoraan vakion tilalle.

Transporter 5 1,9 ja 2,5 TDI PD-moottori


Tätä ahdinta varten tarvitsemme tarkat suunnitelmat virityksestä tai jos et tiedä niitä vielä, niin kysy. Kaikki ahtimet sopivat suoraan vakion tilalle.

Tuotekoodi  Sopivuus

TR-10:  1,9TDI AXA, AXB, AXC, BRR teholuokka 140 – 170 hv.
TR-15:  2,5TDI AXD ja AXE, teholuokka 210 – 230 hv.
TR-40: 2,5TDI AXD ja AXE (DYNO KUVA) teholuokka 240 – 270 hv.
TR-50:  2.5 TDi BNZ ja BPC (2,5 TDI DPF-mallit). teholuokka 240-275 hv
2,0 TDI Commonrail DPF

T5 Transporter 2.0 BiTDI

Tätä ahdinta varten tarvitsemme tarkat suunnitelmat virityksestä tai jos et tiedä niitä vielä, niin kysy. Kaikki ahtimet sopivat suoraan vakion tilalle.

Tuotekoodi  Sopivuus

FT-T5Bitdi CFCA, Teholuokka 240-260hp: Bolt on asennus.

VW Amarok 2.0Bitdi 

Tätä ahdinta varten tarvitsemme tarkat suunnitelmat virityksestä tai jos et tiedä niitä vielä, niin kysy. Kaikki ahtimet sopivat suoraan vakion tilalle.

Tuotekoodi  Sopivuus

FT-Amarok 2.0Bitdi CNEA, CSHA Teholuokka 240-260hp. Bolt on asennus.

GT1856V 2,0 Commonrail DPF

Tuotekoodi  Sopivuus

2.0 TDI Commonrail DPF BMM/BMP
Vaatii painelähdön muutoksen. Käy vakio turbiinikotelon liitäntöihin

Tuotekoodi  Sopivuus

2.0 Commorail DPF: Golf GTD- CUNA- moottori. Teholuokka 240-270 hv Bolt On

Audi 3.0TDI- moottorit


Tuotekoodi Sopivuus

BW- FT Billett: 3,0TDI Audi ASB, BKN, BKS, BMK, BNG, teholuokka 320- 340 Hv.Dyno Click  :Bolt On

  • Ei DPF- hiukkasloukkua. Saattaa tarvita 3-bar map anturin( Riippuu vuosimallista)

XL-31- Billett:  3,0TDi Audi CAPA, CCWA, CCWB, teholuokka 320-370 HV.Dyno CLICK  :Bolt On

Tuotekoodi Sopivuus

BW- FT Billett: 3,0TDI Audi ASB, BKN, BKS, BMK, BNG, teholuokka 320- 340 Hv.Dyno Click  :Bolt On

  • Ei DPF- hiukkasloukkua. Saattaa tarvita 3-bar map anturin( Riippuu vuosimallista)

XL-31- Billett:  3,0TDi Audi CAPA, CCWA, CCWB, teholuokka 320-370 HV.Dyno CLICK  :Bolt On

XL-32- Billett:  3,0TDi Audi CDU, CDUC, CDTA , CDTB teholuokka 320-380HV  Dyno CLICK Bolt On

XL-33- Billett: 3.0TDi Audi CLA, CLAA Teholuokka 320-380Hv:  Bolt On


Audi: CGQB BiTDI  Teholuokka 450-500hv. Dyno Kuva
Muutokset: Vesilinjan+ öljylinjan muutos ja imuputken muutos
=> Tämän ahdinkokonaisuuden asennus tarvitsee erikoistuneen yrityksen/ henkilön.
=> lisää tietoa asennuksesta KYSYMÄLLÄ!