Vikadiagnoosi kaikkiin ajoneuvoihin
Fin-Turbo tarjoaa vikadiagnosoinnin kaikkiin ajoneuvoihin. Kaikki perustuu oikein tehtyyn ja ymmärrettyyn vikadiagnoosiin.
Vikadiagnoosi kertoo, mistä ongelmaa kannattaa lähteä ratkaisemaan ja oikein tehty vikadiagnoosi säästää rahaa ja aikaa.
Pelkkä osien vaihto ei ole oikea tapa ratkaista ongelmia ja ei yleensä johda haluttuun lopputulokseen. Nykyaikaisissa ajoneuvoissa voi olla useita vikoja, jonka vuoksi tietokoneella tehtävässä vikadiagnosoinnissa on osattava ymmärtää syyt ja seuraukset.
Vikadiagnoosi, miksi ja miten?
Nykyaikaisten ajoneuvojen moottorinohjaus on suunniteltu siten, että autonvalmistaja tai tilaaja mallintaa erilaisia ”vikatiloja”, jotka edesauttavat vian etsintää. Sama tai saman oloinen vikatila voi kuitenkin johtua useasta erilaisesta viasta.
Vikadiagnoosi pitääkin tehdä sillä idealla, että luetaan vikakoodit ja tulkitaan livedataa, tarvittaessa vaikka ajonaikana, jotta saadaan moottorin tai pakoputkiston antureilta tietoa. Pitkällä kokemuksella voidaan jopa ilman erillisiä komponenttitestauksia saada selvyys vian syystä ja kuinka se saadaan korjattua. Yleensä aina ajatustapa ”syy – seuraus” saattaa vian aiheuttajan lähteelle.
Joissakin autoissa riittävän livedatan saaminen ei onnistu, joko diagnostiikan erilaisuuden tai johtovian vuoksi. Tällöin moottorin toimintaa joudutaan tulkitsemaan analogisesti, eli kytketään mittareita kiinni ja tutkitaan siten, mitä moottori tekee tai ei mitä se ei tee.
Näin ei kuitenkaan välttämättä saada vielä täysin varmaa tietoa, mutta on kuitenkin enemmän tietoa käytettävissä, kuin kelloaika, ulkolämpötila ja ajonopeus.
Useat 2010-luvun diesel ajoneuvot ovat edelleen ns. analogisella turbon ohjauksella, joten alipainemittari on pätevä väline.
Turboahdin rikki – Miten turbovika ilmenee?
Turbovika ilmenee usein nimenomaan erilaisten vikakoodien kautta.
Turbovikaan liittyvät oireet voivat olla esimerkiksi seuraavia:
- Savutus tai moottoriöljyn runsas kulutus
- Ahtopaine ei nouse halutulle tasolle – moottorin tehottommuus
- Pakokaasun haju ohjaamossa
- Turboahtimen poikkeavat sivuäänet
Joskus pelkkä vikakoodien luku tuottaa tuloksen, jossa epäillään turboahtimen olevan epäkunnossa. Me emme halua arvailla, vaan luotamme joko omaan diagnoosiin tai pyrimme antamaan riittävän poissulkevan ohjeen asiakkaalle, jotta ei tulisi virhehankintaa.
Jos epäilet että turbossasi on vikaa, ota meihin yhteyttä ja me kerromme miten tilanteessa kannattaisi toimia!
Auton vikakoodien luku ja nollaus
Lukijalaitteita on saatavilla myös kuluttajien omaan käyttöön. Suurin ero näissä on kuitenkin merkkikohtaisten järjestelmien lukemisessa. Kaikkien lukijalaitteiden on kuitenkin viranomaisten vaatimuksesta pidettävä moottoria koskevat tiedot yhtenäisinä ja luettavissa kaikilla laitteilla.
Jokaisessa autossa on kuitenkin moottorin tietojenlisäksi useita merkki- ja mallikohtaisia järjestelmiä.
Näiden lukemista varten tarvitaankin automerkin omia vikakoodiavaimia ja näitä voi etenkin uudemmissa autoissa olla jopa kymmeniä.
Varmin tapa on turvautua ammattilaiseen, jotta auton vikadiagnoosi olisi aukoton. Ammattiliikkeessä onnistuu myös analogisen vikadiagnoosin tekeminen, mikäli datan saaminen ei jostain syystä muuten onnistu kokonaisvaltaisesti.
FIN-Turbon yhteistyökumppanit ja tukipalvelu
Puhelimessa emme kuitenkaan pysty korjaamaan mitään, vaan joku joutuu tekemään työtä vian etsimiseksi. Meillä on pitkin maata useita yhteistyökumppaneita, joiden kanssa olemme tehneet hyvää yhteistyötä jo vuosia.
Voimme opastaa lähimmän yhteistyökumppanin luokse, mikäli matka meille on liian suuri tai ajankohtaa ei saada täsmäämään.
FIN-Turbon puhelimitse toimivaa tukipalvelua käyttävät useat autokorjaamot, kuin myös yksityisetkin.